Bokbloggsjerka

Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget? Berätta, och du vet ju att det endast är fantasin som sätter gränser!

Jaa. Det var en svår fråga så här på semesterns sista vardag. Hela persongalleriet i Janet Evanovichs böcker om Stephanie Plum är pinsamma i varierande grad. Huvudpersonen, som till exempel inte klarar av att välja mellan två män, sidekicken Lula med sin tveksamma klädsmak (däremot gillar jag lite att Lula alltid är övertygad om sin egen förträfflighet), och hela menageriet.

Huvudpersonerna i Julfritt av John Grisham tycker jag är lite pinsamma. Jag menar, jag är en julmänniska, men jag KAN förstå beslutet att åka på Karibienkryssning. Men varför inte hålla fast vid det då- dottern bör väl kunna förstå att föräldrarna haft andra planer och inte förvänta sig att alla saker bara är där när hon behagar infinna sig? Och å andra sidan, huvudpersonparet, varför alls ha traditioner man inte gillar? Och sen hela grannskapet: det ÄR ingen katastrof om någon bestämmer sig för att fira sin jul annorlunda, eller hemska tanke, inte fira jul alls… På hela taget pinsamt.

Det där var väl vad jag kom på så här en fredag morgon.

 

 

 

27 reaktioner på ”Bokbloggsjerka

  1. Julfritt har jag inte läst, men jag har sett den. Tycker den är kul och det där med att bry sig om vad grannar och andra tycker… själv bryr jag mig inte ett dugg, men jag vet att de som gör det är många. Väldigt många 🙂

  2. Jag har bara läst första boken om Stephanie Plum och förstod inte riktigt vad det är alla älskar så mycket – jag tyckte också att den var pinsam. Får väl se om det blir fler 🙂

  3. Julfritt låter som en bok som skulle få mig att vilja skrika av frustration. Så mycket hysteri kring vad man kan, får och måste göra på julen. Kanske blir boken läst lagom till just denna jul. 🙂

Lämna en kommentar