Semesterläsning 10: Lars Mytting.

Simma med de drunknade by Lars Mytting

Vilken bok? Svøm med dem som drukner av Lars Mytting.

Var har jag fått tag på den? I semesterläsningshyllan på hotellet i Kreta. Jo, det verkade vara ett populärt hotell bland norrmän!

Vad handlar boken om? Edvard har tragedi i sitt liv. Hans föräldrar dog 1971 i en olycka då de var på semester i Frankrike. Allt sedan dess har Edvards farfar tagit hand om honom. Det verkar ändå vara något som inte stämmer med Edvards och familjens förflutna, och då farfadern dör börjar Edvard undersöka familjehistorien.

Vad tycker jag? Jag sträckläste och tyckte den var underbar. Visst, efter den veckan på Kreta hade jag ju fått upp farten i läsningen ordentligt, men ändå. ”Tack vare” flygförseningen blev också den här boken läst på Kreta, då jag hade packat ner alla andra böcker. Länge sen jag läste på norska, men det här var en så bra historia att jag inte reflekterade desto mera över att det inte var svenska jag läste, det bara flöt på ändå. Och tänk bara på 10 lästa böcker på en vecka, det var nog en fin semester. Det var våra Tjuriga Tonåringar som mest ville vara kring hotellet, havet och poolen, så det blev mycket tid till läsning och mindre tid satt på utflykter och sightseeing..

 

2 reaktioner på ”Semesterläsning 10: Lars Mytting.

  1. Mormor

    Hej!
    Var på Kreta var ni?
    Tio böcker på en semestervecka, det var mycket det. Jag brukar läsa tre.
    Vi har inga Tjuriga Tonåringar, men jag har lite dåliga ben, så jag trivs också bäst vid poolen. För det är svårt att komma upp från havet, ungefär som att försöka gå i ett hoppslott, sandbottnen ger inget stöd. Visserligen får jag stöd av såväl min man som stora starka greker när jag står där och ser olycklig ut. Utåt går bra: jag vacklar iväg och kastar mig i vattnet när det känns så. Jag har lärt mig att akta knäna.
    Lars Myttings bok ska jag definitivt läsa. På svenska. Tack för tipset.
    Ha det bra.

Kommentera

