The silent cry

The Silent Cry (Inspector William Monk…

Vilken bok? The silent cry av Anne Perry.

Var har jag fått tag på den? Från en bekant som rensade sina hyllor.

Vad handlar boken om? I den ökända slummen St Giles hittas två City gentlemen mördade. Eller, en av dem lever, nätt och jämnt, men har förlorat förmågan att tala, och verkar också annars ha svårt att minnas. Polisen John Evan får den otacksamma uppgiften att försöka ta reda på vad som hänt. Sjuksköterskan Hester Latterly får jobbet att sköta om offret som överlevde. Samtidigt försöker en av slummens fabriksägare ta reda på vem det är som attackerar och våldtar bland annat hennes fabriksflickor, och privatdetektiv William Monk får det uppdraget.

Vad tycker jag? Jag läste ju en Anne Perry-bok på Kreta och kände att det kunde passa med fler. Det här råkade faktiskt vara följande i serien. (Men oroa er inte, jag har nog annars läst böckerna i serien i min vanliga oordnade stil..) Jag är inte alltid på humör för Monk och Latterly, dom är lite småpetiga och omständiga, och det är ett stillsamt tempo i böckerna. Men just nu passar de fint verkar det som, och det kan hända det blir fler ur min skatt. (Ja, det kändes som en skatt när jag fick en hel stor väska full med böcker av min kompis, och jag har varit lite restriktiv med att läsa dem, velat ha dem kvar olästa liksom.)

Kommentera

