Veckans bokbloggsfråga: Om biblioterapi.

Har du någon erfarenhet av att böcker har hjälpt dig må bättre i vissa skeenden i livet? Finns det några speciella böcker, författare eller genrer som du återkommer till när du har drabbats av sorg, känner dig ledsen/arg/glad/förvirrad eller någon annan känsla? Kan du tipsa om några sådana böcker som har betytt extra mycket för dig i olika känslostämningar och situationer i livet?

Veckans bokbloggsfråga på Barnboksbloggen handlar om biblioterapi/litteraturterapi, ett ämne som fascinerar mig. Jag har skrivit en det inlägg om ämnet också, speciellt hösten 2015. Jag kan också hjärtligt rekommendera boken ”The novel cure” av Susan Elderkin och Ella Berthoud. (De har också en webbplats, thenovelcure.com, med svar på frågor folk skickat in, och lite exempel ur boken.) Jag kan också tipsa om sidan Reading well Books on prescription (http://reading-well.org.uk/), och Tromsö kommun har samlat tips med olika böcker som kan vara bra att läsa vid olika tillfällen (http://www.tromso.kommune.no/staerkere-psykisk-helse.289610.no.html).

pictures-of-books-3

Det är kanske lite mer utmanande att ge egna exempel, kanske för att jag sällan diskuterar det jag läser systematiskt som man väl borde för att det ska ha terapeutisk verkan, oftast blir det bara här på bloggen jag kommenterar lite. De böcker jag läser, och som jag uppfattar ha någon slags terapeutisk effekt för mig, är ofta sådana som behandlar mobbning på olika sätt. Ett ganska färskt exempel är Mhairi McFarlanes ”Here’s looking at you”.

Here's Looking At You by Mhairi…

En annan sak jag kan tipsa om är att läsa romance vid tillfällen då man upplever stress. Romance är ett oslagbart medel mot stress. Det funkar bra för mig åtminstone. Snart kommer förresten Simona Ahrnstedts nya bok. Det var väl i september? Känner just hur stressad jag kommer att bli om jag inte får läsa den..

 

4 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga: Om biblioterapi.

Lämna en kommentar