En smakbit ur Fair Helen

Det har gått lite långsamt med att läsa böcker från Skottland för mig i år. Jag har ju tänkt mig att delta i Goodreadsutmaningen Read Scotland med 11-15 böcker lästa i år, inofficiellt siktande på 12, dvs en i månaden. Det blev en läst i januari, men sen har det inte blivit någon. Inte så bra alltså, och något borde göras. Vad jag gjorde var att jag satsade på att skämma bort mig själv med en bok av en författare vars böcker jag hittills gillat, som skriver en historisk bok (ping!) som utspelar sig på medeltiden (ping!) som baserar sig på en medeltida ballad (extranörd-ping!)

En version av balladen:

 

Vilken bok kommer man till med denna beskrivning? Jo:

Fair Helen by Andrew Greig

Fair Helen av Andrew Greig.

Här kommer en bit från s. 35:

Never to be born is best. In student days we used to quote that to each other, and marvel at our world-weariness.
Now I look out the window at the ordinary day, the North Esk in spate, the kestrel pinned to the sky. I eat plum tart with warm spiced wine, and think on Helen and Adam, Jed and Bell and Eleonora Jarvis, young Watt, Janet Elliot, the fighters and schemers and all those who just plodded along, head down, through another day.
The nib scores the paper as a knife scores the arm, bleeding ink. The tart is excellent and the wine lingers in the throat. So much for antique wisdom.

Jag önska en skön söndag åt alla, och om du vill läsa mer smakbitar ska du gå till Flukten fra virkeligheten!

 

28 thoughts on “En smakbit ur Fair Helen”

Kommentera

