Tematrio- böcker jag inte läst ut

tematrio

Den här veckan har tematrion ett spännande tema. Lyrans Noblesser undrar så här: Berätta om tre böcker som ni inte läste klart, vad fick er att besluta att avsluta?

Först här kommer Maj. Jag hade satt med Kristina Sandberg i Boktolvan ifjol, och tänkte mig att läsa första boken i trilogin om Maj, Föda ett barn. Men jag vet inte. Jag förstod mig aldrig på Maj och tyckte mest hela alltihopa verkade tråkigt. Jag inser att det troligen inte är så tråkigt, men jag kom inte genom den där boken.

Sen kommer en bok jag lämnade tillbaka till biblioteket oläst. Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Den har ganska mycket av vad jag söker i böcker, magi, alternativ historia, och så. Det jag läste i början avskräckte mig inte heller alls, men jullovet tog slut och jag började på nytt jobb, och den här boken kändes som en bok man bör läsa när man är ledig. Inte minst för att den verkar rätt tjock. Så den här kommer jag säkert att återkomma till när jag känner att tillfället är rätt.

I min hylla står troget en bok jag inte läst. (okej, dom är ju många fler än en, men den här har nog stått där längst oläst just nu). Mästaren av Colm Tóibín. Jag känner inte direkt någon lust att plocka upp den och läsa nu heller, men förr eller senare måste jag ju göra ett försök. Ja, eller försökt har jag ju, men kanske inte på allvar. Jag får väl ta med den som enda bok till en öde ö eller nåt. Jag har åtminstone placerat Colm som författare att bekanta mig med i Boktolvan i år, så det finns ju visst hopp. Å andra sidan har jag inte många veckors semester i sommar, tillfället då jag annars haft som tradition att läsa sånt som blivit åsidosatt.

6 thoughts on “Tematrio- böcker jag inte läst ut”

  1. Precis som du kom jag inte riktigt in i böckerna om Maj, men så blev den första boken vald till min bokklubb och då var det bara att läsa och nu älskar jag den trilogin!

Kommentera

