Kulturkollos ungdomsutmaning

Nu vill jag att du funderar kring och besvarar tre frågor:

1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

Det var Kulturkollos tisdagsutmaning– och jag tycker inte det är speciellt lätta frågor. Som den första frågan. Vilken bok som i EN bok? Nå, Neil Gaimans ”The Graveyard Book” hamnar högt på listan, i alla händelser. Och jag tror den räknas som ungdomsbok. Eller måste det vara en bok från listan? I så fall ”Oceanen vid vägens slut”, av samma författare.

The Graveyard Book

Jag tycker för övrigt att man inte behöver vara så himla petig med ålderskategorier. Om medelålders tanter (som jag) vill läsa ”The Graveyard Book”, eller den nya Pax-serien av Åsa Larsson och Ingela Korsell (första boken heter ”Nidstången”), så tycker jag att dom ska göra det och inte bry sig om eventuella ålderskategorier. Jag tycker dessutom att om tolv- trettonåriga väna små flickor (som jag var) vill läsa Stephen King och Dean Koontz, så ska dom göra det.

En bok för unga som alla vuxna borde läsa? Jag tror att alla vuxna borde läsa en bok av John Green. ”The fault in our stars” är ju bra. Eller någon annan av honom. Jag har inte läst så många men jag satsar på att läsa alla, så småningom.

The Fault in Our Stars by John Green

”Boktjuven” av Marcus Zusak borde alla också läsa, oavsett ålder.

The Book Thief by Markus Zusak

En vuxenbok som passar bra för ungdomar? Jag tror att jag redan här ovanför demonstrerade att jag inte är den mest åldersmedvetna läsaren. ”Liftarens guide till galaxen”, Douglas Adams, är väl skriven som vuxenbok? Jag svarar den.

Liftarens guide till galaxen 1-4

6 reaktioner på ”Kulturkollos ungdomsutmaning

  1. kulturkollo

    Visst är det helt hopplöst att välja EN bok! Tack för tipsen, ska bekanta mig mer med Gaiman tror jag. //Linda

  2. Neil Gaiman har jag ännu inte läst något av, men det kanske jag borde. Det där med ålderskategorier ser jag mest som något slags rekommendation för lägsta ålder. Inte högsta 🙂

  3. Retar mig ganska mycket på åldersrekommendationer, finns så många bra ”ungdomsböcker” som jag tror sorteras bort automatiskt av många just för att det står en siffra där… Gillar Monikas uppfattning att det är en från-ålder 🙂

    1. Jo jag tror att jag ska anta den uppfattningen om åldersrekommendationer också, att det åtminstone inte finns någon övre gräns, och den nedre gränsen är också lite svävande för mig!

Lämna en kommentar