En smakbit ur Tunneln

Det är söndag, och söndag är en typiskt bra dag att dela med sig en smakbit ur boken man läser just nu. Smakbitarna samlas på bloggen Betraktninger~ tanker om bøker. Kika in där så får du många boktips!

Idag ska jag börja med en bok jag verkligen ser fram emot! Anna Woltz är en ungdomsboksförfattare från Nederländerna, och jag har läst allt (tror jag) som blivit översatt till svenska. Det här är en bok som utspelar sig i London under andra världskriget, och smakbiten kommer från sidan 7:

På andra sidan gatan står en pojke. Han har händerna i byxfickorna och lutar sig mot en vägg. Ärmarna på hans slitna skjorta är uppkavlade, hans armar är fulla av svarta streck.
Det är mig han tittar på.
Jag står i en kö med minst tvåhundra personer, men jag är ändå helt säker: det är mig han tittar på.
Han är för ung för att vara soldat och för gammal för att vara skolpojke. Hans byxor är smutsiga, hans bruna hår är för långt och faller ner i ögonen.
Nu tittar han på Robbie som står bredvid mig. Vi brukar låtsas att det är jag som tar hand om min lillebror, men vi vet båda två att det är precis tvärtom: Robbie tar hand om mig.
Medan jag låg till sängs ett helt år, var Robbie ute. Han känner allt och alla, varenda torghandlare, varenda gatuhund, varenda gränd är han bekant med. Alla har ett gott öga till honom.

2 reaktioner på ”En smakbit ur Tunneln

Lämna en kommentar