Tisdagstrion: Böcker att läsa om

Jag läser egentligen inte om böcker. Men det finns några undantag, och det är de här undantagen som Ugglan & boken verkar vara ute efter idag när temat för tisdagstrion är:

 Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

Wuthering heights av Emily Brontë är den bok jag antagligen läst om flest gånger, så det känns ju konstigt om jag inte skulle ha med den.

Sommarboken av Tove Jansson har jag också läst om ganska många gånger. Den har dessutom fördelen att kapitlen är mer som noveller, så man kan alldeles bra bara läsa ett kapitel eller två om man inte vill läsa hela boken. (Förstås VILL man väl alltid läsa hela boken, men man har kanske inte alltid möjlighet till det.)

Mariana Zapatas böcker, här illustrerad av All Rhodes lead here, händer det också att jag läser på nytt eller lyssnar på nytt. Jag vet inte om jag kan säga att de skulle hålla för omläsning för alla, men för mig gör de det.

Idag kommer dessutom en bubblare. Jag vill bara påpeka att Dostojevskijs Brott och straff gjorde sig väldigt mycket bättre den andra gången jag läste den, jämfört med den första gången. Men jag skulle aldrig ha gett mig på att läsa om den ifall det inte hade varit fråga om kurslitteratur. Dessutom har jag en så söt bild på den boken tillsammans med bloggkatten, han som numera befinner sig i de sälla jaktmarkerna. Skrivbordet brukade vara mer städat förr så att bloggkatten skulle rymmas där..

14 reaktioner på ”Tisdagstrion: Böcker att läsa om

  1. Sommarboken, Svindlande höjder och Brott och straff är jag säker på håller för omläsning. Jag har funderat på att läsa om något av Dostojevskij men när det eventuellt kommer att ske vet jag inte. Förresten har jag inte läst allt av honom första gången.

  2. Jag vet faktiskt inte om jag någonsin har läst något av Tove Jansson. Jag läste inga Muminböcker som barn. När jag själv fick barn tittade jag på Muminfilm med barnen.

Lämna en kommentar