En novellsmakbit

Idag blir det en novellsmakbit. Jag läser nämligen en av Margaret Atwoods novellsamlingar, Gammal kärlek. Och den läser jag naturligtvis för att jag tänker på Novellresan, med tema Kanada i februari, där två av novellerna Ugglan & boken föreslog finns i den här novellsamlingen. Det, och sedan gillar jag ju oftast verkligen det som Margaret Atwood skriver, även om jag hunnit läsa bara en bråkdel.

Men jag ska ta en smakbit ur novellen ”Min onda mor”, för den är en av Novellresan-novellerna, och den har jag redan läst.

Så stängdes köksdörren och mumlandet fortsatte. Jag är säker på att min mor allraminst gav dessa hjälpsökande kvinnor handfasta råd och det kanske också fanns en mystisk vätska i ett krus. Hon hade ett lager sådana krus i kylen. Innehållet var i olika färger, och det hade jag inte med att göra. Inte heller med kryddodlingen i trädgården, där inget var namngivet och allt var förbjudet, även om jag stundtals fick lov att plocka blommor vid de beskedliga fågelskrämmorna som stod på strategiska ställen och sätta dem i vas.

Nu är mitt fjälläventyr över för den här gången, och jag kan ju säga att det var otroligt roligt att träffa gamla vänner, som var och besökte oss, men att det också betydde att jag läste mycket mindre än jag brukar när jag är i fjällen. Dessutom hade vi väldig tur med vädret och jag har skidat massor och faktiskt fått en röding på pilkspö som var tillräckligt stor både att behålla och äta. Mina tidigare försök med pilkfiske kanske inte varit så lyckade, och den enda fisk jag fått innan denna fisketur kan ses på bild här:

Fler smakbitar finns det som alltid på bloggen Betraktninger~ tanker om bøker.

12 reaktioner på ”En novellsmakbit

  1. Bokföring enligt Monika

    Att fiska är avkopplande, åtminstone sommartid. Något annat känner jag inte till. Men det var en sällsamt liten fisk på bilden, tur du hade bättre lycka den här gången 🙂

    1. Jag har hittills inte haft så stor fiskelycka, nej. Kan bero på att jag sommartid oftast ligger och läser när maken fiskar, och vintertid sällan ens följer med..

  2. Paula Merio

    Det kan ju vara trevligt med riktiga möten ibland och inte bara möten i böckernas värld! Tack för smakbit, gillar Atwood men tror inte jag läst noveller.

Lämna en kommentar