Helgfrågan fackböcker

Idag frågar Mia kort och gott: Läser du fackböcker? Om ja, i så fall om vad?

Jodå, jag läser fackböcker. Orsaken till att jag mer sällan skriver om fackböcker här på bloggen är dels förstås att jag nog läser mer skönlitteratur, men också att jag tenderar att inte läsa en fackbok från pärm till pärm, utan jag plockar kanske lite bitar här och där. Speciellt kokböcker gör jag så med. Och om jag inte har läst hela boken då skriver jag inte om den på bloggen.

Så kokböcker och bakböcker är favoriter. Här en fin och kul bakbok: Scone with the wind av Miss Victoria Sponge

Den senaste fackboken jag läste var den här:

Minnets makt av Julia Korkman. Julia Korkman är rättspsykolog och har forskat i minnet. Hon kallas in till rättegångar för att värdera vad vittnen berättar och om de faktiskt minns det som de tror att de minns (till exempel). Efter att ha läst den här är jag helt övertygad om att jag inte kommer ihåg någonting alls.

Ja, eller egentligen läste jag ju 100 hemskaste av Helena Dahlgren efter Julia Korkmans bok. Det är ju en bok om de böcker, tv-serier och filmer som Helena tycker är de bästa, det vill säga de hemskaste. Spökhistorier, skräckfilmer, ni vet. Och även om den handlar om fiktiva verk så är det ju strängt taget ingen skönlitterär bok. Så det blir den som är den fackbok jag läst senast.

Dessutom gillar jag att läsa om historia. Alla slags fackböcker kan vara bra ändå, jag begränsar mig inte till någon viss sort.

14 reaktioner på ”Helgfrågan fackböcker

  1. intressanta fackböcker! skulle gärna läsa båda två. jag läser gärna kok – och bakböcker och trädgårdsböcker; litt.vetenskap, reseskildringar, historia, ja kort sagt fackböcker av olika slag.

  2. Det där med minnet är jätteintressant. Finns en hel del ”falska” minnen, som vi är beredda att vittna att de är sanna fastän de inte är det. Skrämmande faktiskt.

    1. Skrämmande, eller hur man tar det. Korkman själv har en alldeles tydlig minnesbild av att hon och hennes syster ser en drake. Det var systern som skämtade med henne men hon har en alldeles tydlig minnesbild. Man måste veta att det man minns inte alltid behöver ha hänt.

Lämna en kommentar