Tisdagstrio tro, hopp och kärlek

För mig är symbolerna tro, hopp och kärlek förknippade med jul, så det känns kanske lite udda att fundera på en trio med det temat inför midsommar. Men det är temat som Ugglan & boken har valt för idag så jag ska göra mitt bästa.

Det blev ”tro” jag fick söka bok för en stund. Men nu har jag kommit på ett bra alternativ tycker jag. Någon variant av ordet tro finns inte i titeln, men en bok som utspelar sig i ett kloster som ska upplösas på grund av Henrik den åttondes reformer av kyrkan tycker jag bör kvalificera sig. Dessutom inledningen på en bra serie om juristen Matthew Shardlake.

Min andra bok, hopp, är ganska klar tycker jag: Hope av Lesley Pearse. Det är ändå så länge sen jag läste den här boken att jag inte minns mycket av den.

Jag har läst två böcker av Colleen Hoover. Förbannade kärlek heter Ugly love i original. Colleen Hoover är något av ett fenomen på tiktok, om jag har förstått saken rätt. Det jag kan säga är att man ska bekanta sig noggrant med eventuella trigger warnings, och inte vänta sig att kärleken är rosenskimrande.

22 reaktioner på ”Tisdagstrio tro, hopp och kärlek

    1. Jag ger en länk till ett blogginlägg som skrivits vid Åbo Akademi om saken: https://blogs.abo.fi/etnologi/2017/12/13/tro-hopp-och-karlek-sjomanssymbolen-som-blivit-jultradition/
      Så där i korthet så har man i en stad här på österbottniska kusten haft tro, hopp och kärlek som juldekoration ända sedan 1800-talets mitt. Både min man och mina söner har studerat i staden och min svärmor satte alltid upp en tro-hopp-kärlek-dekoration i fönstret till jul. Så småningom började jag också göra det, fast det inte hörde till mina jultraditioner från början.

Lämna en kommentar