Helgfrågan: Hitta lästid?

Mia firar sin födelsedag, men funderar också på vardagar:

Nu är det sportlov härnere men jag är tyvärr inte ledig hela veckan. Hur gör ni för att hitta lästid i vardagen?

Här är det inte sportlov än. Men jag tycker som Mia att det är svårt att hitta lästid i vardagen just nu. En sak som är bra är att ta med en bok på lunchen och läsa lite.

Jag tror inte heller att jag kommer att få mycket lästid på sportlovet, jag kommer visserligen vara ledig men vi kommer att träffa en del folk och jag hoppas att det blir en hel del sport också. Någon gång har jag lyssnat på ljudböcker när jag skidar och fått lite lästid medan jag motionerar, men i år hoppas jag till och med att få sällskap i skidspåret, så det blir antagligen mindre sådan lästid också. Men det är annars också ett bra tips, att lyssna på ljudböcker medan man går saker som man inte behöver fundera på.

Det finns nog inga riktiga bra genvägar att hitta mer lästid. Det hjälper att alltid ha en bok med sig så man kan ta tillvara de små tråkiga stunderna i vardagen och läsa. Det kan också hjälpa att planera in lästid precis som man planerar in andra saker i vardagen, men jag tror inte det skulle fungera för mig.

Man kan ju få lästid på natten istället för att sova också. Även om jag fortfarande någon gång gör det, är det kanske inte något jag rekommenderar..

9 reaktioner på ”Helgfrågan: Hitta lästid?

  1. Marie Eggimann

    På jobbet är inte ide att ta böcker med sig man blir alltid störd liksom. Men på vägen dit och hem är det ljudböcker som gäller.

  2. Åsa

    Nä, på natten ska man försöka sova, inte läsa. Viktigt med den sömn man lyckas få fatt i. Avskyr sömnbrist, sånt blir man liksom trasig av.

Lämna en kommentar