Det blir utmaningar i år

Jag har lite funderat på hur jag ska göra med utmaningar i år. Jag kom till att det blir utmaningar.

Förstås har jag alltid utmaningar på gång. Jag har FN-utmaningen, att försöka läsa en bok från alla länder som är medlemmar i FN. Den har gått vääldigt långsamt med den utmaningen under senare år. Men kanske det tar sig i år, jag tänkte i alla fall hålla reda på varifrån böckerna jag läser egentligen kommer i år. Sen har jag ju min egen hyllvärmarutmaning, Ur hyllornas djup, som inte har något givet slutdatum heller. För att en bok ska räknas som hyllvärmare ska den ha funnits i min hylla minst ett år. Under år 2021 har jag mest fyllt på hyllorna och inte läst många hyllvärmare.

Scyllas hylla har satt ihop en Kaosutmaning. Den ser på riktigt ut som om den kunde bredda min läsning, och av den orsaken ska jag haka på.

Sen dök det upp en utmaning på instagram, Upplev världen med oss, av kaffeochkultur. Definitivt också en möjlighet att bredda läsningen under år 2022, så den hakar jag också på. Nu gäller utmaningen inte bara läsning från landet ifråga utan kultur i vid bemärkelse, det vill säga film, musik, danser, nationalrätter, traditioner, ja allt som man bara kan tänka sig. Jag kanske mest riktar in mig på det där med läsning, men man vet aldrig vad det blir.

Upplev världen

Så nu borde jag hitta något trevligt från Chile att läsa. Ganska snabbt också, för januari har ju redan börjat.
Boken som representerar Chile i min FN-utmaning är Inés of my soul av Isabel Allende, och den hittade jag i någon byteshylla på sjukhuset år 2010, som jag minns det läste jag den också på sjukhuset. Det var strax innan jag började blogga.

Lämna en kommentar