Fem en fredag: Riktning

Av förekommen anledning jobbar jag inte idag så jag ska delta i Fem en fredag för en gångs skull, även om frågorna är svåra den här veckan. Temat är riktning.

Vad är något du kommit över?

Det där är en svår fråga. Man kan ju tänka det här precis hur djupt och grundläggande som helst. Fast jag svarar att jag litegrann har släppt min obsession med jul- den som också kan märkas i mitt val av namn på bloggen till exempel. Jag blir mer och mer avslappnad i min inställning till jul, snart är det bara glögg, pepparkakor och julsånger som ger mig julstämning.

Vad har du precis avklarat?

Jaa, det skulle väl vara blindtarmsoperationen i tisdags. Den som är orsaken till att jag inte jobbar idag.

När gjorde du senast ett avsteg?

Det beror på hur man ser på saken. En sak jag, eller vi, tvingades avstå från var att resa till Storbritannien på vår 20-åriga bröllopsdag. Det var ett stort avsteg från planerna. Vi gifte oss nämligen i London, och tio år senare for vi dit med pojkarna och besökte igen finska Sjömanskyrkan där. Jag hade liksom tänkt att vi skulle åkt dit igen på vår 20-åriga bröllopsdag, men det skulle vi då tydligen inte. Nån pandemi på gång, sa dom. Nå, det blir att vänta på 30-åriga bröllopsdagen då kanske..

Vad har du på gång?

Allra mest har jag en kurs i litteraturvetenskap på gång. Jag sitter idag också och pysslar med den, närmare bestämt försöker jag lista ut hur man analyserar teater.

När läste du senast en vägbeskrivning?

Jag är inte exakt säker på när, men jag är ganska säker på att det måste ha varit i samband med att den yngre pepparkakspojken skulle ha tag i en eller annan del till sitt renoveringsprojekt, en Volvo från 1970-talet. Vi har kryssat land och rike runt på jakt efter diverse saker.

16 reaktioner på ”Fem en fredag: Riktning

  1. hela 1970-tal låtsades jag att jul inte fanns… men man kan ändra sig, hoppas du tillfrisknar snart. Tomas Forser var en teater-guru i Göteborg, hade hans som lärare några veckor, nån gång kommer vi väl till London, vi har ett par avbeställda resor. Ni får fira hemma på nåt ställe som har fin Afternoon Tea, eller göra det hemma.

  2. Vad kul att läsa litteraturvetenskap! Jag blev aldrig klar med min magisteruppsats i det ämnet men funderar ibland på att läsa någon liten enstaka kurs bara för att det är kul.

    Trist med London.

    Hoppas du mår bra efter operationen!

  3. länge sedan jag hörde någon som opererades för blindtarmen. jag har en resa till Japan som jag skjutit upp ett antal gånger. läsa kurs i litt.vet. skulle jag också ha lust med. det har tillkommit så många delkurser sedan jag läste litt.vet.

  4. Jag opererades för blindtarmen för .många år sedan. Numera hör jag sällan någon som gör det. Inte heller för gallstenar eller njurstenar. Man har kanske kommit långt. Men du blev tydligen nyss opererad.
    Trevlig kväll!

    1. Både läkaren på akutmottagningen och kirurgen var överens om att det var bäst att operera, även om det kanske kunde räckt med en kraftig antibiotikakur.

  5. Paula Merio

    Hoppas du repar dig bra efter operationen! Jag började avsky julen när jag var ensamstående mamma och inte hade råd med allt det som alla grannar och vänner hade. Kan väl säga att det sitter i fortfarande, men är inte så jobbigt att jag helst vill åka bort.
    Så trist att ni inte kom iväg på 20-årsjubileet, men man behöver ju inte vänta tio år till, ni kan väl låtsas att det är rätt datum och åka så snart det är möjligt?

Lämna en kommentar