Helgfrågan om ljudböcker

Det blir snart helg igen och det är dags för en helgfråga.

Läser du ljudböcker? Tipsa gärna om någon bra.

Jo, jag lyssnar alltid emellanåt på ljudbok. Det är ganska mysigt att sitta och sticka och lyssna på ljudbok, till exempel.

Men när det kommer till tips -ja något tips ska jag väl hitta fast jag är inte såå inkommen i ljudböcker. Generellt sett tycker jag helt enkelt att samma böcker är bra att lyssna på som jag annars skulle läsa. Förutsatt att inte uppläsarens röst är irriterande.

Det brukar ju finnas julkalenderberättelser som ljudbok och det är ju rätt tid för sådana snart. Jag kan tipsa om Jul på Westins bageri och kafé, skriven av Solja Krapu, den lyssnade jag på för några år sedan, och den gillade jag till och med fast jag inte lyssnade på den vid jul alls.

Jul på Westins bageri och kafé - Solja Krapu-Kallio

Sen har Neil Gaiman en del bra saker förstås, också kortare berättelser som funkar. Cinnamon är en saga för barn, men det behöver man ju inte låta sig störas av. Här läser Neil Gaiman själv, och han är en väldigt bra uppläsare.

Cinnamon - Neil Gaiman

Sen finns ju många av hans verk som radioteater också, och det är en fröjd om man kan få tag på något av dem att lyssna på. De här två kortare berättelserna finns i alla fall på min ljudboksapp:

Two Plays for Voices - Neil Gaiman

Det är dels Neil Gaimans version av Snövit, och dels ett mordmysterium som utspelar sig i himlen innan jordens skapelse.

Och på tal om radioteater och Neil Gaiman- i flera år har BBC radio 4 sänt någon radioteater som bygger på en Neil Gaiman-bok eller novell. Medan avsnitten sänds i radio brukar de också finnas tillgängliga att lyssna på via deras webbplats. Det är kanske mitt bästa ljudbokstips till i jul!

10 reaktioner på ”Helgfrågan om ljudböcker

    1. Du kan försöka? Eller (ja, jag har lite julstämning nu) lyssna när han läser Dickens A Christmas Carol. Finns på New York Public Librarys webbplats!

Lämna en kommentar