En smakbit ur Blynätter

52215817. sx318 sy475

En händelserik första semestervecka går mot sitt slut. Det har varit sextioårskalas. Vi for till Åland. Och det har varit sol, sol och sol. Det är jag tacksam över, att det räckte lite solsken till min semester också. Det gör inte så mycket om vädret blir sämre nu, jag har fått sola, bada, äta glass och vara ledig från jobbet.
Ålandsresan ska det bli ett inlägg om, ganska snart. Smakbiten kommer ur en bok som jag till största delen läste i bilen på väg hem, nämligen Blynätter av Anna Jakobsson Lund. Det är en fantasybok, vi lever i en värld där det finns en magisk kraft, och människor som kan tämja kraften, reliktämjare.

Så här börjar boken:

En ny folkdomares första dom lockade alltid en stor publik, men Jeroen undrade om det verkligen brukade vara så här många. På torget nedanför rådhuset kunde ungarna som sålde brända mandlar knappt ta sig fram mellan arbetare och borgare.
Åt väster låg Hirschska husets fasad med sina svarta gjutjärnsbalkonger redan i skugga. Bara den förgyllda draken som prydde vindflöjeln på tornet såg ut att glöda i torrhöstens låga eftermiddagssol.

Dagens smakbitar hittar man på bloggen Betraktninger ~ tanker om bøker, det är ett bra sätt att få boktips att bekanta sig med smakbitarna!

7 reaktioner på ”En smakbit ur Blynätter

  1. Paula Merio

    Jag har tyvärr inte riktigt fått fantasygenren att funka så bra, tror det är brist på fantasi! Är för krass, men skulle behöva lite mer saga i min tillvaro. Tack för smakbit

  2. Tänkte på en helt annan bok som jag läst, när jag såg början av namnet på titeln. Den här kände jag inte till, men fantasy är klurigt. Ibland funkar det andra gånger inte, men har inte läst så mycket. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar