En smakbit ur Hushållsbok för Stensböle gård

Den här söndagen doftar hela huset rabarberpaj. Jag har bakat och tänker ta pajen med lite senare då vi åker till sonens lägenhet för att göra balkongen sommarfin där. Inspirerad av den goda doften kommer det en smakbit ur en bok jag bläddrat och läst lite här och där i. Hushållsbok för Stensböle gård tillhörde Barbro Hästesko (1698-1771), en kvinna som ärvde Stensböle gård i Borgå av sina föräldrar. Hennes andra make, Johan Wenzel Rotkirch, och hon kom att leva en stor del av sina liv där. Nu hittade jag inga recept med rabarber i boken (det kanske kommer längre fram) men krusbär brukar vara ganska tidiga och somriga bär så jag kommer dela ett recept på krusbärs kaka från sidan 123 i boken.

Krusbärs kaka

Man tager halv stop rätt söt grädda ett skålpund mandel väl stöt och vriden med gräddan genom ett kläde att kraften går väl ut så tages 8 ägge gulor och vispas där i bland rätt väl och sättes på elden men det skall väl aktas att det intet får skära sig utan när det bliver som en tjock ägge mjölk röres det allt tills det bliver kallt så tager man och gör en tårte deg den man kavlar tunn och lägger i en panna där på slår man den till redde gräddan så lägges krusbäran där på samt socker som måste vara nog så bär igen till dess att det är allt igenom och jämt med gräddan så socker och kanel på och gräddas i ugn på vanligt maner, de mogna bären äro bäst här till.

Bara att vänta på mogna krusbär då, så kan ni göra en 1700-talskaka.

Fler smakbitar ur bokbloggares läsning hittar ni den här söndagen på Betraktninger~ tanker om bøker.

12 reaktioner på ”En smakbit ur Hushållsbok för Stensböle gård

  1. Åh, rabarberpaj! Såg att det fanns i lokala butiken häromdagen och har inte tillgång till någon trädgård, så kanske får kosta på mig några stjälkar… 🙂 Tack för din smakbit!

  2. astridterese

    Jeg elsker rabarbrapai! I dag bakte mannen min det han kaller en hverdagsbløtkake. Som er sukkerbunn med krem og jordbær. Den er meget god 🙂
    Ha en riktig fin søndag!

  3. Rabarberpaj! Det är min absoluta favorit. Vi brukar få det hos sambons mamma när det är mors dag, men det blir ju inte något firande i år heller. Sambon bara spottar och fräser så fort man nämner rabarber så det blir inte så mycket av den varan här hemma.

  4. Underbart! Jag älskar att läsa ålderdomligt språk. Väldigt fin bok också, även om jag nu inte känner mig jättesugen på grisfötter. Ha en fin söndag och njut av rabarberpajen!

  5. Paula Merio

    Jag äger ett flertal gamla kokböcker, älskar dem! Varje flytt jag gör så sållar jag ut böcker, många kokböcker rök nu i packningen, men de gamla, nej, de vill jag ha kvar, både för språket och för att hitta tillbaka till grunderna…
    Tack för härlig smakbit

Lämna en kommentar