En novellsmakbit

Smakebit på søndag

Efter en härlig vinterdag, jag har till och med skidat, konstaterar jag att det är ännu söndag. Då hinner jag dela en smakbit. Jag sysslar med novelläsning, närmare bestämt läser jag Ett nytt Atlantis av Ursula K. Le Guin.

Ett nytt Atlantis

Novellen fanns i min adventskalender och den ska så småningom bli en del av utmaningen Novellflätan. Smakbiten kommer från sidan 5:

Jag hade sett fram emot vandringen upp till nationalparksskogen, den största kvarvarande skogen i USA, men träden såg inte alls ut som på vykorten och Federala Skönhetsrådets broschyrer och annonser. De var spinkiga och samtliga försedda med skyltar som talade om vilken fackförening som hade planterat dem. Det fanns i själva verket många fler gröna picknickbord och dass av cement än det fanns träd. Ett elektriskt stängsel omgav hela skogen för att stänga ute obehöriga.

Det finns också något som heter Vintage SciFi not-a-challenge i januari som jag någon gång deltagit i. Den här novellen skulle passa utmärkt till den icke-utmaningen, och det var därför jag började novellåret med just den här novellen.

Fler smakbitar finns denna söndag hos Astridterese!

14 reaktioner på ”En novellsmakbit

  1. Åsa

    Den har jag läst. Vill fortsätta med något annat av Le Guin och har nu ”De obesuttna” med på bibliotekets minneslista.

  2. har inte läst något av Ursula Le Guin, men jag räknar henne som en klassiker och förr eller senare ska jag läsa något av henne. kanske vore det lämpligt att börja med den här Novellix – novellen? tack för smakebiten!

Lämna en kommentar