Helgfrågan: julbok och måsten på julbordet

Helgfrågan idag handlar om julböcker.

Har du läst någon bra julbok?

Menas det nu i år? Jag har inte börjat med julböckerna än i år. Om det gäller bra julböcker överhuvudtaget så måste jag bara nämna A Christmas Carol av Charles Dickens. En lite nyare bok är Jeanette Wintersons Juldagar. Jag lyssnade på den som ljudbok, men har sedan senare inhandlat den och den finns i min hylla för bläddring.

Juldagar

Vi går raskt över till bonusfrågan.

Har ni något som ”måste” vara på julbordet?

Nej, eller ja, det känns inte som julbord om det inte finns skinka. Allt annat går det att anpassa lite som man tycker. Jag gillar inte sill, till exempel, men vi har ofta kallrökt lax på julbordet, eller någon annan god fisk. Jag gillar inte sillsalladen heller, så jag tycker man kan plocka ihop någon annan julig sallad, gärna med apelsiner, nötter och ost till exempel. Alla de finländska jullådorna- jag gillar inte morots- eller kålrotslåda, leverlåda är gott men den är ju inte enbart en julgrej, potatislåda är också gott men inte direkt ett måste. Nej, när det gäller mat ska man göra som man tycker. Lite god mat, risgrynsgröt, pepparkakor och annat gott, och man behöver inte äta allt på en gång ens, risgrynsgröten till exempel är lite väl mäktig efter ett julbord tycker jag så den kan ju vara sin egen rätt. Eller julaftonsmorgonens frukost. Huvudsaken är att alla är nöjda, det går ju att fråga vad folk vill ha på julbordet.

12 reaktioner på ”Helgfrågan: julbok och måsten på julbordet

  1. nej en orkar inte risgrynsgröt efter julbord. men vi kommer att har ett mycket spartanskt julbord i år när varken barn eller barnbarn kommer att närvara. Winterson köpte jag i år. A Christmas Carol är jättefin

    1. Jag har hört att det närmast motsvarande i Sverige kallas korvkaka. Det låter osannolikt men så påstår Wikipedia. Leverlåda är mer av en vardagsrätt till skillnad från morotslåda, kålrotslåda och potatislåda som nästan bara förekommer till jul. Leverlåda äts med fördel med lingonsylt och smält smör. Jag tycker det är supergott, men det är en maträtt som delar folks åsikter, liksom lever överlag.

Lämna en kommentar