En smakbit ur Främlingen

57890-6473057481_ce462009e6_o

Det blir en smakbit idag också. Jag har börjat läsa boken av Elly Griffiths som jag fick som recensionsex, Främlingen. Det är knepigt det där med förväntningar, jag vet ärligt sagt inte hur jag kommer att reagera på en bok av Elly Griffiths där inte Ruth Galloway är med. Samtidigt förstår jag mycket bra att en författare vill skriva annat än bara en viss serie också. Nu skriver ju Elly Griffiths en hel del annat faktiskt, det finns en serie som utspelar sig på  1950-talet med en polis och en trollkarl i huvudrollerna, och sen skriver hon under sitt riktiga namn Domenica de Rosa också, de böckerna verkar vara åt feelgood-hållet, men jag har inte läst något annat än Ruth Galloway-böckerna innan den här.

Främlingen

En smakbit från sidan 48:

”Vänskap är förvisso en frukt som mognar långsamt”, säger Hamilton. ”Det är Aristoteles, förresten. Jag har slagit upp det.”

”Det är en rätt obehaglig bild. Frukt är ju något som skrumpnar och ruttnar så småningom. ”
Hamilton ser förvånad ut, som om han inte har väntat sig litteraturkritik av en som studerat i det simpla Bristol. Men just då öppnas dörren och Edmund visar in Georgie igen. Han muttrar något ohörbart till avsked och går. Georgie ser efter honom med tankfull blick.
”Tack så mycket för att du tog dig tid”, säger jag och reser mig. Får jag ta kopior på breven?”

Här är Clare, huvudpersonen, på ett litet college i Cambridge där man har hittat några brev av R M Holland, en författare som Clare vill skriva en bok om.

Mera smakbitar idag finns på bloggen Betrtaktninger, ett bra söndagsnöje och sätt att få boktips!

 

31 reaktioner på ”En smakbit ur Främlingen

  1. Pirjo Saloniemi

    Har läst ett par böcker om Ruth Galloway av den författaren men fastnade aldrig riktigt för dem. Tack för smakbiten!

  2. Jag ÄLSKAR Ruth Galloway-serien, men den här boken nätshoppade jag ändå i helgen, bara för att. Tror att den kan vara spännande, trots Ruths frånvaro.

  3. paulamerio

    Verkar vara en populär författare, dock inte för mig som undviker deckar-träsket, hihi, tack för smakbit, trevlig läsning

Lämna en kommentar