Kadonneen kaupungin varjo

Kadonneen kaupungin varjo

Vilken bok? Kadonneen kaupungin varjo av Mikko Porvali.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Vad handlar boken om? Del tre i trilogin om poliserna Salomon Eckert och Jussi Kähönen. Vi rör sig i fortsättningskrigets Viborg, och i röran kring gränsen mellan Ryssland och Finland efter kriget, och bland karelarna som förlorade sin värld efter kriget. Det är relativt mycket fakta, och i den här boken märks verkligen att det som Mikko Porvali velat ge en bild av är hur polisens arbete fungerat och utvecklats.

Vad tycker jag? Som jag sa är det ganska mycket ren fakta, och först tänkte jag att det här blir ju ingen sammanhängande historia alls, bara korta episoder där vi får se hur polisens arbete fungerat. Men i slutet binds alla olika händelserna ihop, på ett för mig ganska oväntat sätt. Det gör att vad jag tänkte om boken vid tre fjärdedelar (bara fakta om polisarbete, bara en massa små fall som inte hänger ihop) förbyttes till beundran för hur han byggde ihop de olika händelserna. Lite delat helhetsomdöme blir det ändå.

Utmaningar: Äntligen en bok till Månadens språk! Det blev inget varken i juni eller juli. Nu var ju månadens språk finska, och jag tänkte att jag ju borde få till det. Skönt att det lyckades.

2 reaktioner på ”Kadonneen kaupungin varjo

Lämna en kommentar