Avkoppling (Fem en fredag)

Jag hittade en fin fredagsfrågelista tack vare Anette, Just nu – Just här. Det kändes som om jag behöver avkoppling denna helg, så ämnet var oemotståndligt. Här kommer alltså Fem en fredag om avkoppling.

1.Hur kopplar du av på bästa sätt? 

Det är ju ofta en bok involverad. Att få ta paus från verkligheten en stund med en bok, det är ganska oslagbart. Vår sommarstuga är också ett ställe jag förknippar med avkoppling, där kan jag göra lite allt möjligt och det känns som avkoppling. När jag är stressad, då läser jag gärna romance, jag vet inte riktigt varför men så är det.

img_20180531_193303_7182040465830.jpg

2. Är du bra på att vara ledig? 

Är det nu man ska säga att man tycker det är svårt att vara ledig för man är en så flitig, engagerad och fartfylld person, sådär så det låter tjusigt och bra? För sån är inte jag. Jag försöker aktivt lämna jobbet på jobbet, jag har en hel del hobbyn men när jag sysslar med dom så anser jag att jag är ledig. Och jag tycker att en oplanerad dag är himmelriket. Kanske jag faktiskt ligger i hängmattan den oplanerade dagen, men det kan lika bra hända att jag tar cykeln, åker på utflykt och plockar svamp.

img_20160731_191641.jpg

3. Vad gör dig stressad i en avkopplad miljö?

Oj, det var en svår fråga, nu får jag tänka till lite. Jag kan säga att jag är så pass introvert att jag behöver återhämtningstid efter att ha varit på ställen med mycket folk. Konstiga ljud är också en sån där sak, jag behöver VETA vad det är som låter. Vill ni förresten läsa om det enda spöklika jag varit med om? Klart ni vill! Det var rätt sent en höstkväll. Maken var på arbetsresa. Pojkarna sov (av det här förstår man att det var länge sen, nuförtiden somnar jag länge innan mina ”småkillar” går och lägger sig). Huset var mörkt, ljuset från datorn där jag satt var det enda som lyste. Allt var stilla och fridfullt. Plötsligt hörs ett skrapande. Nej, jag inbillar mig väl, hör lite konstiga ljud när mannen är borta. Men nej, där var det igen, ett skrapande ljud som kommer från hallen. Det fanns inget annat att göra än att gå på jakt efter ljudet. Det visade sig att ljudet kom från en byrå. Jag böjer mig ner- och rakt mot mina ögon kommer den hoppande- en GRODA! Stackarn hade väl förirrat sig in när vi hade upp terrassdörren. Det var i alla fall lika uppskakande för oss båda, grodan och jag. (Det är inte grodan på bilden som är med i historien.)

img_20160418_213659.jpg

4. Använder du dig någonsin av skärmfria tider?

Nej. Eller säkert mindre än jag borde. För det första så sitter jag vid en skärm på jobbet. För det andra så tycker jag att jag väl kan befinna mig vid en skärm då när jag har tid, det är ändå inte alltid jag har tid. På fritiden alltså. Och hur ska man se på tid med en ljudbok i öronen? Det är väl i princip också skärmtid, men jag lyssnar på ljudböcker till exempel när jag pendlar till och från jobbet, så om manicker med skärm kan göra pendeltiden lite mindre tråkig så är det alldeles välkommet tycker jag.

5. När kände du dig som mest avkopplad sist?

Förrförra helgen, när vi for på utflykt till sommarstugan. Det var massor med snö, vi grillade korv och några pysslade med en moped.

img_20190112_152336_5701982758750.jpg

Bilden tagen vid sommarstugan den här vintern, men i det här skedet hade det inte kommit mycket snö än.

Det var fem frågor om avkoppling. Nu hoppas jag få mycket avkoppling i helgen!

 

 

10 reaktioner på ”Avkoppling (Fem en fredag)

  1. paulamerio

    Hej, du verkar ha en sund inställning till jobb kontra ledighet och den bästa avkopplingen är förstås stugan. Jag har ingen stuga men jag bor ju på landet så det behövs liksom inte. Fast jag bor på en liten ort så har de flesta både villor här i byn och så har dom stugor ute vid sjöarna här omkring. Knasigt kan jag tycka. Hoppas du får din fina avkoppling i helgen

  2. Elisa

    Haha jag kan förstå att grodan skrämdes lite. 🙂
    Du har en sund inställning till att vara ledig när du är ledig, det låter bra!

  3. När jag var barn bodde vi i lägenhet och hade sommarstuga. Känslan när vi kom fram till stugan och mamma eller pappa låste upp dörren, den minns jag väldigt starkt fortfarande. Så härlig känsla. Nu bor jag på landet, men känslan vid den där stugan har jag inte upplevt på samma sätt här faktiskt.

    Jag läser inte så mycket romance, men feelgood, när jag är stressad och inte orkar med för djuplodande tankegångar. Jag läste det som kallas romance numera, när jag var ungdom. Och jag har faktiskt romanceromanen En enda risk här hemma. Jag kanske skall plocka fram den och se om jag gillar.

  4. Pingback: Fem en fredag v.8: åldern är bara en siffra - elisamatilda.se

Lämna en kommentar