En smakbit ur Finna sig.

Söndagen började solig och fin, så jag har sysslat med utesysslor fram tills för en stund sedan, när det plötsligt började blåsa och det kom en hel del moln. Vi har ju blivit lite bortskämda med sol och sommar nu den senaste veckan så det kändes genast kallt och ruggigt när vädret ändrades. Jag fick ändå grillstugan och fönstren i den tvättade. Numera använder vi sällan den lilla grillstugan vid sommarstugan, så jag brukar inte vara så noga, men i år har vi en konfirmation som ska firas här och speciellt om det regnar kan det vara praktiskt att ha någonstans där folk kan sitta under tak.

Det jag har läst denna helg är till Kulturkollos bokcirkel på Facebook. Jag hade verkligen tur och vann boken när de lottade ut några ex av boken Finna sig av Agnes Lidbeck. Jag har läst ut boken nu, men det blir den jag delar smakbit ifrån för jag har inte börjat på med något nytt än.

Från s. 21:

Andra halvåret. Anna genomför sina dagar med regelbundenhet, enligt ett schema av morgondusch och hårvård, förmiddagspromenad och svart kaffe i papperskopp, peta i sallad och i skvaller med någon vän medan de med blicken försöker avgöra vem som fått störst armar, bröst och mage efter graviditeten, vem som visar upp sin närvaro i stunden och vem som visar upp hur mycket hon längtar tillbaka till vettiga samtal, hur less hon är på att torka kräk, vem som tyckt lunchen var viktig nog för ögonskugga och vem som är mer upptagen än så. Vem som klär sitt barn i ljusblått och rosa och vem som klär det i grått och gult.

Finna sig

Det här är en bok som jag troligen inte skulle ha läst om det inte vore för bokcirkeln. Men det är ju egentligen det som är meningen med bokcirklar, att utvidga sina läsning!

Fler smakbitar finns hos bloggen Betrakninger. Alla får vara med och dela en smakbit ur det man läser ( men ingen spoiler)!

18 reaktioner på ”En smakbit ur Finna sig.

  1. paulamerio

    Jag har den boken i min läshög. Är dock lite kluven, läste nyligen hennes nya och vet inte om jag har lust med en Lidbeck till just nu. Så tack för smakbiten!

    1. På något sätt vore det intressant också att se hur de två böckerna förhåller sig till varann men jag vet faktiskt inte om jag läser någon mer bok av Agnes Lidbeck.

Lämna en kommentar