Veckans topplista- Frankrike

Dags för veckans topp 5 i Johannas deckarhörnas topplista. Veckans tema är Frankrike.

Jag tänkte mig böcker som utspelar sig i Frankrike, men att författaren inte nödvändigtvis behöver vara fransk.

Joanne Harris behöver vara med på en sån här lista, men istället för Chocolat ska jag ta en annan av hennes böcker om Frankrike och mat:

Five Quarters of the Orange by Joanne Harris

En doft av apelsin handlar om den tyska ockupationen av Frankrike under andra världskriget och en liten by, och hur hemligheter från förr påverkar än idag.

 

Au Bon Roman (Folio) by Laurence Cosse

Laurence Cossés Drömbokhandeln finns i Frankrike. Jag gillade verkligen idén med den här bokhandeln, men läste sist och slutligen inte någon (som jag minns) av de böcker som listades i den.

Daddy by Loup Durand

Daddy av Loup Durand kommer med på grund av nostalgivärdet för mig. Ockuperade Frankrike, andra världskriget, och en 11-årig pojke som kan kombinationen till en himla massa Schweiziska bankkonton. Nazisterna vill ha tag på bankkontona, och jagar pojken. Tonåriga Sara Pepparkaka bara älskade den här.

Madame Bovary by Gustave Flaubert by Gustave…

Madame Bovary av Gustave Flaubert kommer med för att jag är glad att jag kom igenom den, som det ibland kan vara med klassiker.

Anna och den franska kyssen (inbunden)

Och som femte tar jag en amerikans tonåring ”förvisad” till internatskola i Paris. Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins. Jo, det är sött. Det bara knastrar om tänderna-sockersött. Men ibland vill jag läsa det också!

16 reaktioner på ”Veckans topplista- Frankrike

  1. Tack för spännande tips! Efter vår resa i Frankrike och särskilt i Normandie har jag fått ett sug efter att läsa böcker om den tyska ockupationen, så En doft av apelsin hamnar direkt på att-läsa-listan.

Lämna en kommentar