Bokbloggsjerka om karaktärer.

Det är någon vecka sen jag varit med i Annikas bokbloggsjerka, men den här helgen ska jag fundera lite på karaktärer. Det är nämligen frågan i jerkan. Hur avgörande är karaktärerna tycker du?

jerka11

Mitt svar blir förstås- jätteviktiga. För mig är en bok främst karaktärer, och förhållanden mellan karaktärerna. Hemskt gärna får det ju vara trassliga förhållanden mellan karaktärer. Men, kinkig läsare som jag är, så funkar det ju inte utan en intrig heller, en bok med bara karaktärer där inget händer får mig att bli uttråkad, medan en bok med en rad händelser med instoppade figurer man inte lär känna, som inte utvecklas osv. får mig att bli minst lika uttråkad.

Sedan en annan viktig sak- att jag tycker karaktärerna är viktiga betyder inte att jag tycker att det nödvändigtvis måste vara sådana att jag skulle vilja vara kompis med dem. Jag är helt okej med osympatiska karaktärer också. Jag ser också gärna en blandning, inte helt renodlade monsterkaraktärer och det är ju trevligt om även de goda karaktärerna uppvisar nyanser, om de börjar påminna om titeln till Martina Haags bok ”Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)”, då kan jag börja dra öronen åt  mig.

 

21 reaktioner på ”Bokbloggsjerka om karaktärer.

Lämna en kommentar