Det jag läste till finlandssvenska läsutmaningen i april.

Bildresultat för hurskas kurjuus

Vilken bok? Hurskas kurjuus av F E Sillanpää.

Var har jag fått tag på den? Bibliotekets magasin.

Vad handlar boken om? Torparen Juha Toivolas liv, i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet.

Vad tycker jag? Den här boken läste jag av flera orsaker. Jag har länge tyckt att jag skulle läsa något av Finlands hittills enda Nobelpristagare i litteratur. Till den finlandssvenska läsutmaningen skulle i april läsas en inhemsk klassiker med bokstaven A i titeln eller i författarens namn. Nobelpristagare måste anses vara klassiker. Frans Eemil Sillanpää har ett namn där bokstaven A förekommer. Och sen bestämde vi i bokcirkeln jag är med i att läsa valfri Nobelpristagarbok till nästa träff. Utrustad med dessa önskemål på bok gick jag på upptäcktsfärd i bibliotekets magasin (det finns en del som är öppen för alla låntagare, där finns just klassiker och sånt, som inte lånas jättemycket men ändå ”ska finnas” på ett bibliotek.) och kom ut med den här boken.

Och vad ska jag så säga om den? Att det går bra att läsa, på ett sätt, språket är vackert till exempel. Fast det är ju inget nytt i den här boken, det behandlar en tid och persontyper som det pratas så väldigt mycket om i Finland. Kanske förstås lämplig att läsa till Finlands hundraårsjubileum, och minnas att det handlade om ett inbördeskrig. Och lite tycker jag synd om Juha, som aldrig haft en chans. Men inte blir det här någon ny favoritbok, inte heller någon ny favoritförfattare.

Utmaningar: Läst till den finlandssvenska läsutmaningen.

6 reaktioner på ”Det jag läste till finlandssvenska läsutmaningen i april.

Kommentera

