En enda risk.

En enda risk

Vilken bok? En enda risk av Simona Ahrnstedt.

Var har jag fått tag på den? Beställt från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Journalisten Ambra får ett uppdrag i Kiruna strax före jul. Hon blir kvar där över julen och träffar på Tom, en f.d soldat med PTSD som återhämtar sig i ett hus utanför Kiruna. Toms enda mål i livet är att han ska reparera förhållandet med sitt ex. Ambra vill bara slutföra uppdraget och dra hem. Men det här är romance, så det blir ju naturligtvis något HELT annat. I kvadrat.

Vad tycker jag? Meddelar härmed att jag dels överlag gillar romance, och dels i synnerhet gillar Simona Ahrnstedts böcker. Det är liksom mina utgångspunkter. För övrigt skulle jag bara kunna säga ”iiiiih, så bra” och sen skulle det vara bra så. Men jag ska försöka specificera lite.

En sak som är bra är att det är fart och fläkt i den här boken. Det körs snöskoter. Folk går ut och festar. Man skådar norrsken. Det blir demonutdrivning. Det flygs helikopter. En annan grej som är bra är att det finns två par i boken, och paret som inte är huvudpersoner (Ambras syster schlagersångaren och Toms gamla kompis) får generöst med utrymme och man får följa deras resa rätt bra också, i alla fall i jämförelse med genren i allmänhet. En tredje sak jag tycker är positivt gäller sexscenerna. Jag har alltså inte det minsta mot sexscener, men tycker ofta att de blir mer eller mindre töntiga när man läser dem. Speciellt på svenska. Men här var sexscenerna faktiskt något av de bästa jag läst, och integrerade med handlingen i övrigt. En fjärde bra grej: I en romance hör det ofta till att ett missförstånd ska komplicera huvudpersonernas förhållande till varandra. De här missförstånden är ofta mycket orealistiska. Här tyckte jag att det handlade om ganska realistiska missförstånd, och det var ganska logiskt att de blir förbannade på varann. Det tar också sin lilla tid innan de rett upp saken, vilket jag i det här fallet förstår bra.

Slutsatsen blir att det här är Simona Ahrnstedts bästa hittills. (Vänta nu, det säger jag visst varje gång hon skrivit en ny bok… det låter ju bra för framtiden då!)

 

 

Lämna en kommentar