Mitt 70-tal.

Kulturkollo befinner sig på 1970-talet hela veckan och vill alltså i veckans utmaning att vi ska dela med oss av vårt 1970-tal.

Några vidare personliga minnen från den tiden blir det inte, av den enkla anledningen att jag visserligen var med där något år på slutet av 1970-talet men var i den åldern att jag inte minns något av det. Okej, vissa saker minns jag, men jag antar att det beror på att de här sakerna fortsatte vara populära eller sändes i repris eller så.

Bildresultat för monchichi 1974

Dom här filurerna – Monchichi- var mycket populära ett tag under min barndom. De första kom 1974, så jag anser detta som en del av mitt 1970-tal, även om det med stor sannolikhet var 1980-tal då jag och mina kompisar lekte med dem.

Bildresultat för fem myror är fler än fyra elefanter

Det är förstås någon av de otaliga repriserna som jag minns, men Fem myror är fler än fyra elefanter kom första gången 1973.

Ett Marimekkotyg från 1970-talet. Annars har jag likväl som alla andra varit klädd i Marimekkos tvärrandiga trikåblus, men den första av dem kom faktiskt 1968 så det blev ingen sån bild.

762530

Den här boken kom ut år 1977, The Shining av Stephen King.

Det var lite blandade 1970-tals fenomen som jag har lite minnen av- senare är 70-talet i och för sig, men ändå!

10 thoughts on “Mitt 70-tal.”

  1. Oavsett vem man pratar med som är uppvuxen i Sverige under 70-talet så kan man alltid enas kring Fem myror är fler än fyra elefanter. Nuförtiden blir det ju aldrig så att man sett exakt samma barnprogram.

  2. Marimekkotygerna är så underbara. Jag minns många av dem från barndom och särskilt det med elefanterna som mina småkusiner hade i sina barnsängar.

Kommentera

