Veckans bokbloggsfråga- facklitteratur

Hur ser din läsning av facklitteratur ut? Vilka ämnen läser du helst om när du läser facklitteratur? Har du några specialintressen som du gärna läser mer om? Eller läser du helst facklitteratur kopplade till ditt yrke även på fritiden? Eller läser du kanske bara skönlitteratur? 

För att nu anknyta till facklitteratur så kan väl journalgrodor anses vara facklitteratur för mig? Jag har alltid gillar journalgrodor, men numera är det med skräckblandad förtjusning jag läser dem. När jag skriver journaltexter så ska jag ju helst inte alls ändra det vad läkaren säger. Om hen pratar om ”lösaktiga vätskor” så ska jag alltså skriva det. (Vätskorna var mitt värsta hittills, förutom då att jag ju kallt får räkna med att jag antagligen har en del olyckliga felstavningar också, men dem märker jag ju inte själv..) Favoritgrodor jag läst (på t.ex Avigsidan) är

-Har inte idrottat eller råkat ut för något annat trauma.

-Patienten beskriver huvudvärken som spännande.

-Studerar till ingenjör, för övrigt frisk.

Bildresultat för läkarsekreterare

Ok. Om jag faktiskt skulle ta och svara på frågan om hur jag läser facklitteratur. Mycket sällan får jag lust till att läsa facklitteratur som anknyter till mitt jobb eller till mina (forna) studier. Det händer ibland, jag handlade ju en bok av Thomas Piketty på bokmässan ifjol till exempel. Men sällan. Om jag får lust att läsa facklitteratur så är det nästan alltid något som på ett eller annat sätt anknyter till historia. Dessutom är det så att jag sällan läser fackböcker från pärm till pärm, vilket gör att jag inte tycker mig kunna recensera dem på bloggen. Det här gäller främst de fackböcker som inte anknyter till historia. En hyfsat intressant bok om ett historiskt ämne har större chans att bli läst i sin helhet och därmed också större chans att den syns här på bloggen.

Den senaste fackboken jag läste borde vara Zinkpojkar av Svetlana Aleksijevitj. Historia, alltså.

Zinkpojkar

 

 

 

 

En reaktion på ”Veckans bokbloggsfråga- facklitteratur

Kommentera

