Bokbloggsjerka lärande.

Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

Det undrar Annika i veckans bokbloggsjerka.

Men det finns ju många bra böcker i skolmiljö. Harry Potter, för att nu ta en självklarhet. Donna Tartts ”Den hemliga historien”. Sen finns ju ”Kamratfesten” när Harriet Vane återvänder till sin alma mater i Oxford för en träff för forna studerande.

school-clipart-3-tn

Det där om drömyrke – någon form av drömyrke är väl bibliotekarie. Det finns till exempel ”Libriomancer” av Jim C Hines där huvudpersonen är bibliotekarie. Och tidsresenären i ”Tidsresenärens hustru” av Audrey Niffenegger är också bibliotekarie. Där är nu två exempel som jag kom på i hastigheten.

Libriomancer (Magic Ex Libris) by Jim C.…The Time Traveler's Wife by Audrey…

Det återstår att se om jag någon gång kommer att jobba som bibliotekarie. Jag är ju numera utbildad till det, och ganska stolt över att ha lyckats med den saken också..

23 reaktioner på ”Bokbloggsjerka lärande.

  1. Jag tänkte en liten, liten stund på Den hemliga historien, men den föll bort för uppgiften var ju att rekommendera någon bok. Det kan jag inte göra med den, gillade den inte alls 🙂

      1. Jag tycker absolut att man ska säga att man är stolt över sig själv! Jag utbildade mig lite senare i livet till bibliotekarie och det kändes väldigt bra att jag genomförde det. Sen blev det vikariat och liknande innan jag fick en fast anställning. Hur är det i Finland, är det svårt eller lätt att hitta bibliotekariejobb?

Lämna en kommentar