Vinterfolket

Vinterfolket

Vilken bok? Vinterfolket av Jennifer McMahon

Var har jag fått tag på den? Fått i goodiebag på Kulturkollos mingel på Bokmässan.

Vad handlar boken om? För hundra år sedan ungefär bodde en flicka, Sarah, i West Hall, Vermont. Hennes mamma hade dött och hon hade en styvmor som var ganska ovanlig. Styvmodern visste till exempel hur man kallar tillbaka folk från det döda. När Sarah växte upp fick hon en dotter, men dottern dör under tragiska omständigheter. Snabbspola framåt till nutid: West Hall är ett ställe där folk tenderar att försvinna på olika mystiska vis. Ruthies mamma försvinner spårlöst en dag. Men Ruthie tänker leta rätt på henne.

Vad tycker jag? Det är en riktig vinterspökhistoria, och jag hade säkert kunnat spara den till december/jultid när jag njuter lite extra av böcker med spöken. Men den fungerade bra nog nu i min hemskhets/Halloweenmånad.

6 reaktioner på ”Vinterfolket

Lämna en kommentar