Tematrio: krig flykt exil

Veckans tema i Lyrans Noblesser är Berätta om böcker som handlar om människor som upplever krig, flyr och lever i exil! Jag ska sätta ihop en trio, även om den kommer för sent för att fungera som tips åt Lyran den här gången.

Kriget har inget kvinnligt ansikte : en…

Jamen, jag måste ju nästan. Årets Nobelpristagare och allting. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj. En fascinerande dos historia.

Här kommer en flykthistoria. Nordkorea – nio år på flykt från helvetet av Eunsun Kim.

Jag heter inte Miriam by Majgull Axelsson

Om att överleva, och också om att leva med hemligheter och i exil. Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson.

15 thoughts on “Tematrio: krig flykt exil”

  1. Jag heter inte Miriam är den enda som jag har läst och den är fantastisk. Kriget har inget kvinnligt ansikte vill jag verkligen läsa, så jag hoppas att biblioteket tar in den som e-bok eftersom det lär var omöjlig kö på den fysiska boken…

Kommentera

