Järnprovet

Vilken bok? Järnprovet av Holly Black och Cassandra Clare.

Var har jag fått tag på den? Den dök upp bland de nya böckerna på praktikbiblioteket, så den fick komma hem och hälsa på.

Vad handlar boken om? Callum Hunts pappa är en trollkarl. Men han hatar allt som har med magi att göra, på grund av ..Saker. Jaja, naturligtvis har sakerna med Callums döda mamma att göra. Och Callum. Tydligen måste alla barn som visar någon magisk förmåga delta i inträdesförhöret tii Magisteriums magiskola. Också Callum. Han kommer överens med sin pappa att han ska misslyckas i inträdesförhöret. Men han misslyckas med att misslyckas och blir antagen till Magisterium.

Vad tycker jag? En fin liten munsbit, jag har ingen direkt erfarenhet av Holly Black, men Cassandra Clare kan ju det där med magi i böcker. Det är en ungdomsbok. Jag hoppas att folk vid det här laget har insett att en bok är en bok är en bok, och läser den oavsett i vilken hylla på biblioteket den finns.. Jag ser fram emot nästa del i serien, på grund av en del saker i slutet som jag absolut inte bör avslöja här. 2016, hörde jag. Det är länge tills dess. Det kan hända jag behöver läsa detta på engelska, det kan hända att jag inte orkar vänta på 2016.

Den här skulle ha varit perfekt för Pepparkakspojken den äldre, men det där med mitt boktipsande till honom har inte gått så bra på senaste tiden. Det kan hända vi har kommit till den punkten då jag borde förbjuda honom att läsa den, om jag vill att han ska läsa den.

Lämna en kommentar