Kvinnoalfabetet: C

Skärmklipp 2015-08-25 21.08.39

Jag fortsätter med Enligt O: s kvinnoalfabet. Förra veckan var det B, och efter B kommer C.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på C?

Här har jag en: Cassandra Clare! För mig betyder Cassandra Clare fantasy med kvalitetsgaranti. Jag börjar ha läst rätt många, och trots att ingen har varit lika bra som Clockwork Angel, den första jag läste, så har alla varit bra.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!

Carina Burman blir mitt svar. Jag har inte läst allt hon har skrivit, men en del. Bland annat läste jag en bok om privatdetektiven Euthanasia Bondeson (”Vit marmor”, den som utspelar sig i Rom) som jag var förtjust i. Jag tycker det har varit rätt svårt att få tag på hennes böcker, så därför tror jag att fler kunde upptäcka henne.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som du vill lyfta fram. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag gillar att läsa kokböcker. Så här kommer jag att lyfta fram en ärevördig kokboksförfattare – Cajsa Warg! Nu finns det faktiskt inga belägg för att hon faktiskt sa det berömda ”man tager vad man haver”, däremot stod det i hennes recept att man kan använda saker ”när sådant finns för hand”, och hur man än säger det så är det en mycket fin princip att tillämpa då mat ska lagas. 1755, och också idag.

4. Lyft fram ett kulturellt verk på C. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.

Ett par versioner av samma sång:

10 thoughts on “Kvinnoalfabetet: C”

  1. Bra val. Speciellt de två sista. Casja Warg har vi mycket att tacka för i köket. Och Celia är en mycket bra låt.

    Jag fastnade dock aldrig för Clockwork Angel. Den var intressant men tydligen inte tillräckligt för mig att läsa klart den.

Kommentera

