Kvinnoalfabetet- bokstaven A

Skärmklipp-2015-08-07-11_41_40

Enligt O har en ny alfabetsutmaning. Fokus ligger på kvinnor, som man kanske förstår av utmaningens namn. Så här svarar jag för bokstaven A:

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?

Det här är ju kinkigt för nu har jag två (eller fler..) alternativ. Men om jag svarar Margaret Atwood här. Hon har skrivit många bra böcker, trilogin om Oryx och Crake till exempel.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag har nog missat det där med annan kultur.. nä, vänta. Amy Winehouses röst gillar jag definitivt. Nu vet jag inte om hon har så stor glädje av att lyftas fram mer, hon finns ju inte längre i de levandes skada. Men hon sjöng vackert.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.

Här tar jag mitt andra alternativ på frågan med favoritförfattare.. Kelley Armstrong. Hon har skrivit en serie om Otherworld, en urban fantasy- serie som jag är förtjust i. Den serien tipsar jag gärna om!

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?

Här svarar jag Anna-Lena Laurén, en kvinna som verkar veta MYCKET om Ryssland, och också om Ukraina. Så har hon ju varit korrespondent i öst. Jag tror jag skulle lära mig en del av hennes böcker.

4 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet- bokstaven A

  1. Jag skulle också gärna läsa mer av Laurén. Otherworld-serien läste jag en till rekommendation om någonstans för ett tag sedan så nu är jag riktigt nyfiken – ska kolla upp!

Lämna en kommentar