Tematrio vänskap

Lyrans tematrio denna vecka handlar om vänskap. Berätta om tre böcker som handlar om vänskap  -kort och gott.

The Guernsey Literary and Potato Peel Pie…

The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society av Mary Ann Shaffer.

I boken berättas (via brev) historien om bokklubben som bildades på Guernsey då ön var ockuperad av tyskarna under andra världskriget. Bokklubbar representerar absolut vänskap för mig.

Wyrd Sisters by Terry Pratchett

Wyrd sisters av Terry Pratchett.

Här är det tre häxor som står i centrum för handlingen, och jag väljer att se deras förhållande som vänskap, även om de själva kanske inte helt håller med.

moa

Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson.

Den här boken handlar om Ellen och Sally och deras vänskap.

28 thoughts on “Tematrio vänskap”

  1. Den där The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society är jag väldigt sugen på. Kanske måste jag ta en tur till Kanalöarna, då kan jag ju läsa boken på plats🙂

  2. Wyrd Sisters är underbar på alla sätt. Kvinnor och äppelträd var också riktigt bra. Shaffer har jag inte läst men kanske tänkt läsa.

Kommentera

