Hägring 38

Kangastus 38 by Kjell Westö

Vilken bok? Hägring 38 av Kjell Westö.

Var har jag fått tag på den?Lånad på biblioteket.

Vad handlar boken om? Advokat Thune lever ett stillsamt liv och har en stillsam advokatbyrå med en stillsam sekreterare. Men under ytan händer det och sker. År 1938 är inbördeskriget i Finland fortfarande i färskt minne, med de trauman som där blev skapade. Thunes fru lämnar honom för hans bästa vän, psykiatern Robi. Och hur ska man förhålla sig i relationen Tyskland-Ryssland som verkar bli alltmer ansträngd? Till slut exploderar alla händelser som seglat under ytan.

Vad tycker jag? Jag är positivt överraskad. Kjell Westö har ju skrivit många böcker, och flera har varit sådana att jag har känt att jag ”borde” läsa dem. Jag har försökt också, ett par gånger, med olika böcker, men avbrutit. Jag var därför inte särskilt sugen på den här när ”alla” igen diskuterade en bok av den här författaren och menade att den var läsvärd. Nå. Jag tänkte jag skulle ge den här boken en chans, när den fastnade i min hand en dag på biblioteket. Och – lo and behold- den här gången gillade jag. Diskuterade boken innan jag läst den klart med min onkolog när jag var på halvårskontroll- han hade blivit överraskad av slutet sa han. Jag hade nog mina aningar om vartåt det lutade redan då, när jag var ungefär halvvägs. Boken innehåller alltså en av mina favoritingredienser, trassliga relationer. Synnerligen trassliga relationer. Och en dos historia, visst, men för en finländare ganska välkänd.

(Annars verkar många av läkarna och skötarna på onkologen i det sjukhus jag fortfarande far till för kontroller vara ganska aktiva läsare, jag har haft många givande boksamtal där genom åren. Och nej, det är ingen speciell orsak till oro bara för att jag var dit, jag går fortfarande på kontroller bara , och kommer att göra så åtminstone två år ännu.)

4 thoughts on “Hägring 38”

Kommentera

