Tisdagsutmaning: skrämmande

Kulturkollos tisdagsutmaning går ut på att ge sitt allra mest skrämmande tips

Spökhistorier blir som allra mest skrämmande om någon berättar dem i ett tält. Det är redan så där småobehagligt att sova i tält, oftast trångt och antingen för kallt eller för varmt, och man ser ingenting av vad som finns utanför tältet, men man hör desto mera. Om någon dessutom berättar spökhistorier, ja, då sover jag nog väldigt lite den natten. Men vad vet jag- kanske det inte är sovandet som är grejen i tält.

We Have Always Lived in the Castle (Penguin…

”We have always lived in the castle” av Shirley Jackson – det är en bok jag tyckte var skrämmande. Merricat berättar om tragedin som drabbade hennes familj: en stor del av familjen blev förgiftade av arsenik. Storasystern blev anklagad för förgiftningen, men friades. Efteråt är det rätt svårt att leva sitt liv i en liten by full med nyfikna människor. Och hur gick det egentligen till när familjen blev förgiftad? Jag tyckte boken var riktigt obehaglig, på ett bra sätt, alltså.

No One Gets Out Alive by Adam Nevill

Det här är en annan bok som är obehaglig på ett bra sätt! Stephanie har turen att hitta ett hyresrum till överkomligt pris- men hon borde väl ha vetat att inget är som det verkar vara. Först hör hon bara underliga ljud, men sen blir spökena mer påträngande- och de är inte vänligt sinnade. Det verkar inte hyresvärden vara heller..

Dom här två böckerna rekommenderar jag alltså INTE om du ska tälta.

10 reaktioner på ”Tisdagsutmaning: skrämmande

  1. Tack för tipsen! Verkar otäcka :-).

    I min barndom satt vi under höhässjor (sådana görs inte längre tyvärr) i mörkret och berättade spökhistorier för varandra. Blir samma känsla som i ett tält kan jag tänka mig.

Kommentera

