Farlig midsommar

Farlig midsommar by Tove Jansson

Vilken bok? Farlig midsommar av Tove Jansson.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Vad handlar boken om? Mumindalen blir översvämmad, familjen flyr och hamnar på en teaterbåt. Inte för att familjen nu vet vad teater är. Mumintrollet och Snorkfröken blir fängslade av en Hemul. Snusmumriken sår hattifnatter.

Vad tycker jag? Liksom dom andra böckerna, är den här full av meningar som kan citeras. ”Muminpappan tyckte nog att det var lite hemskt att såga sönder sitt eget golv, men samtidigt djupt tillfredsställande.” ”Jag vet att jag har stor fötter, mumlade Misan bittert. Jag bara förklarar, sa Homsan. Det är en känslosak, sa Misan. Och det kan inte förklaras.” En alldeles trevlig liten bok att läsa till midsommar, även om den kanske inte har så mycket med midsommar att göra.

2 thoughts on “Farlig midsommar”

Kommentera

