Tematrio andra världskriget

tematrio

Lyrans Noblesser har tema andra världskriget den här veckan. Berätta om tre romaner, filmer, eller TV-serier som handlar om andra världskriget.

Och det finns ju verkligen böcker i mängder och massor om detta krig.

Kapten Corellis mandolin (kartonnage)

Kapten Corellis mandolin av Louis de Bernières. Den lilla grekiska ön Kefalinia blir ockuperad av italienarna. Med ockupanterna kommer kapten Corelli, som blir inkvarterad hos doktor Iannis och hans dotter Pelagia. Det här är för övrigt en bok där filmversionen är helt okej, även om den speciellt i slutet skiljer sig från boken.

Daddy by Loup Durand

Daddy av Loup Durand är en bok som var min favorit i många år när jag var i de sena tonåren. Då läste jag den många gånger, men är osäker på vad jag skulle tycka idag. Thomas är en elvaåring med väldigt bra minne. I sitt minne har han koderna till 724 schweiziska bankkonton. Nazisterna skulle väldigt gärna vilja ha tag i de här koderna. En jakt genom det ockuperade Frankrike börjar.

Brideshead Revisited by Evelyn Waugh

Brideshead revisited av Evelyn Waugh. Charles Ryder blir placerad på Brideshead under andra världskriget. Han har varit där förr, som gäst till familjen, då han blev bekant med Sebastian Flyte i Oxford. Det här är den enda boken av Evelyn Waugh jag har läst, men jag har börjat fundera på att läsa fler.

Det blev ju många fina böcker utanför den här trion. Boktjuven (Marcus Zusak) litar jag på att någon annan kommer att ha med. Kanske också Davis Benioffs Tjuvarnas stad/City of thieves hittar sin väg till någon annans trio. The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society (Mary Ann Shaffer) är lite ovanligare i att det är mer sällan man får läsa om andra världskriget från Kanalöarnas perspektiv. Winter in Madrid av CJ Sansom handlar om Spanien 1940. En beskrivning av livet i Tyskland finns i Hans Falladas Ensam i Berlin. Till och med den ultimata boken om andra världskriget i Finland, Okänd soldat/Väinö Linna, hamnade utanför trion.

30 reaktioner på ”Tematrio andra världskriget

  1. Brideshead revisited har jag sett på TV för många år sedan. Den var mycket bra. Ganska nyligen gick en modernare version på TV, och den blev jag besviken på. Jag borde nog läsa boken.

  2. Å, Brideshead – den är lite speciell! Den är mycket intressant, men jag blir galen på huvudpersonens sätt att ta sitt ansvar som pappa… Att han istället är så fixerad vid sin bisarre bromance Sebastian att han bara lämnar fru och barn i sticket.

Lämna en kommentar