Taivaslaulu

Taivaslaulu by Pauliina Rauhala

Vilken bok? Taivaslaulu av Pauliina Rauhala.

Var har jag fått tag på den? Lånad på biblioteket.

Vad handlar boken om? Vilja och Aleksi är två personer som träffas och blir kära. Då de båda är uppfostrade i laestadiansk anda, betyder den kärleken ”femliters risgrynsgrötskastrull och sjuttio tår under köksbordet”. Man får inblickar i deras uppväxt. Man får också inblickar i ett hushåll där det finns många småbarn. Om ork, och kärlek. Om tro, och kärlek.

Vad tycker jag? Det bästa med boken är att både Vilja och Aleksi behandlas med respekt av författaren. Att det är trovärdigt. Att det finns både positivt och negativt. Och inte minst, det underbara språket. (Som antagligen gör det hart när omöjligt att översätta denna bok).

Utmaningar: Jag satte med författaren i min Boktolva, och boken blev nummer 5/12 lästa. Så lite fart i den utmaningen nu.

7 thoughts on “Taivaslaulu”

  1. Jee jee, mera Taivaslaulu åt folket! Språket var underbart, och bra sagt det där med respekten! Pratar ofta med kunder om hur författaren lyckas med att inte skildra det i svartvitt, utan förvånansvärt nyanserat!

  2. Jag håller på med boken jag med🙂 Känner att jag vill läsa långsamt, suga på det vackra språket. Ingen bok man skummat igenom utan smakar på varje ord.

Kommentera

