Favoritkärlekspar

Okej, veckans tema på Kulturkollo är helt oemotståndligt för mig. Dom frågar efter ETT favoritkärlekspar.. jag låtsades att jag inte såg det där ETT, såg ni hur den siffran bara försvann, liksom?

Det finns ju dom klassiska, Heathcliff och Catherine, till exempel. Tänk om dom hade fått varandra och levt lyckliga i alla sina dagar, en sån annorlunda bok det hade blivit.. Romeo och Julia hör ju till den här kategorin också, man vill liksom föreställa sig att de smet iväg och lever lyckliga i alla sina dagar på någon trevlig avlägsen italiensk ö, som Capri fast helt okänd.
Och sen Rhett Butler och Scarlett O’Hara. Nej, ingen av dem är någon enkel karaktär. Jag tror faktiskt det vore dags för mig att läsa om den boken.

2287152

För att övergå till lite mer oklassiska par.

Magdalena Swärd och greve Gabriel Gripklo är ju trevliga. Jag gillar det där att när killen väl faller för tjejen, så är det med hull och hår och huvdstupa. (”De skandalösa”, Simona Ahrnstedt)

Jude Deveraux har skrivit en av de tidigaste tidsresekärlekshistorierna, ”A Knight in Shining Armor”, publicerad första gången 1989, om min uppgifter är korrekta. Men mitt favoritpar från hennes böcker är faktiskt Trevelyan och Claire från ”The Duchess”. Amerikanska Claire borde gifta sig med en rik hertig, Henry. Fast Henry är inte hertig egentligen, för hans storebror lever ännu, det är bara det att de flesta tror att storebrodern är död. Inte har hertigfamiljen pengar heller, utan räknar med att Claire ska ha en trevlig förmögenhet att slösa bort. Det är bara det att Claires föräldrar redan har slösat bort den förmögenhet som Claire ärvt. En dag går Claire vilse i det skotska slottet och hittar Trevelyan. Självgode, invecklade Trevelyan.

Marianne och Keir från ”Star Gazing” av Linda Gillard. Om en man kan visa en blind kvinna hur stjärnorna ser ut, då är han en bra karl. Om han dessutom gör det utan att vara onödigt överdrivet hänsynsfull till det faktum att kvinnan är blind, då är han Keir.

Star Gazing by Linda Gillard

Det finns massor av fina par. Kulturkollo tycker man kan ta med andra fiktiva par än från böcker också. Okej, då ska jag väl göra det. Det lyckligaste paret som finns i tv-världen.

Morticia och Gomez Addams

6 reaktioner på ”Favoritkärlekspar

    1. Nu är jag alldeles fel person för att svara på det där med att läsa saker i rätt ordning. Jag läser lite hipp som happ i serier. Jag antar att det är ”The black Lyon” du menar? Den har jag inte läst. Men kanske får man ut något mer av boken om man har läst den? För mig räckte det alldeles med det som hände där och då i boken..

Lämna en kommentar