Bokbloggsjerka!

jerka11

Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?

Det är fredagen den 13- lite skrämmande för den äldre pepparkakspojken vars klass ska lussa för resten av skolan denna morgon. Nervositeten involverar också en stjärngossehatt och ”Staffan Stalledräng”.. Men fredag hur som helst, med bokbloggsjerka från Annika.

Jag får börja med att säga att jag i hastigheten inte kommer på någon annan duo jag läst än Sjöwall/Wahlöö, och det lilla jag läst av dem har jag i och för sig gillat, men det var som sagt inte mycket jag läste och dessutom väldigt länge sen. Så det blir väl pseudonymer.

Då byter vi genre till happily-ever-after och den författare som mest av alla får äran att vara min antistresslitteratur. Nämligen Jayne Ann Krentz, som har inte mindre än två pseudonymer. Amanda Quick skriver historisk romance, Jayne Ann Krentz skriver sånt som utspelar sid i vår tid, och Jayne Castle rör sig på paranormal romance- området (böckerna kallas futuristiska så eventuellt en smula scifi?). Nu är det så att jag aldrig har läst en bok av Jayne Castle. Däremot får jag säga att Amanda Quick och Jayne Ann Krentz skriver på exakt samma sätt, så det finns ju en hyfsad chans att jag skulle gilla Jayne Castle också. Pseudonym använder Jayne för att hennes läsare alltid ska veta direkt vilken av hennes tre världar/områden boken handlar om. Och även om det här inte är absoluta fullträffar till böcker, så är det faktumet att jag vet ganska exakt vad jag får som gör att när jag har svårt att annars samla tankarna till läsning, då är sannolikheten stor att det är denna författares böcker man hittar mig med. Som konsekvens av att jag har fått bort en stor del av stressen i mitt liv det senaste året, har det blivit mindre läst av henne också..

 

 

28 reaktioner på ”Bokbloggsjerka!

  1. Det var en evighet sen jag läste Sjöwall/Wahlund, så jag minns inte vad jag tyckte… Den andra, med sina pseudonymer har jag inte läst nått av, så jag får helt enkelt lite på ditt ord!

Lämna en kommentar