Kulla-Gulla på Blomgården

Vilken bok? Kulla-Gulla på Blomgården av Martha Sandwall Bergström.

Var har jag fått tag på den? Från biblioteket.

Land  (författarens hemland enligt mina kriterier): Sverige.

Vad handlar boken om? Det här är vad som hände Kulla-Gulla innan hon kom till Kullatorpet. Hon auktioneras ut från barnhemmet och kommer till en gård som kallas Blomgården, där mamman i huset är sjuk och sängliggande och behöver hjälp.

Vad tycker jag? Sånt här kan hända när man jobbar på ett bibliotek. Jag skulle avskriva Kulla-Gulla-serien men också se till att vi hade en komplett serie i magasinet. Och då inser jag att det finns en bok INNAN boken Kulla-Gulla. Martha Sandwall-Bergström hade tydligen i något skede fått så många frågor om Gullas liv innan den första boken i serien att hon helt enkelt skrev en bok om det. Och jag, som annars också drabbades av akut nostalgi när jag avskrev, kunde förstås inte motstå att läsa den här.
Jag minns hur mycket jag tyckte om Kulla-Gulla-böckerna när jag var barn. Och jag var övertygad om att jag skulle ha varit en lika snäll och god och duktig person som Gulla ifall jag vore på samma ställe. Sanningen är nog en helt annan, men jag vet inte varför flickor ens anses behöva sikta på den graden av osjälviskhet och uppoffring. Det är istället antagligen en expressbiljett till bitterhet och skuld. Inte för Gulla förstås, som är så god och snäll, men för oss verkliga människor som inte riktigt kan vara så perfekta.

(Nostalgiläsare i mina trakter behöver alltså inte vara oroliga, om ni läser noggrant här ovanför så ser ni att det finns en komplett uppsättning av Kulla-Gulla-serien i vårt magasin, men alla andra Kulla-Gullor blev avskrivna.)

Lämna en kommentar