London rules

Vilken bok? London rules av Mick Herron.

Var har jag fått tag på den? Ljudboken fanns på Youtube.

Land  (författarens hemland enligt mina kriterier): Storbritannien.

Vad handlar boken om? Den femte boken i serien om de misslyckade spionerna i Slough House. Något tilltufsade och decimerade har de blivit, fast ibland dyker ju någon ny misslyckad person upp också. Det är någon som försöker mörda Roddy Ho, Slough Houses egna datornörd. Det är kanske inte så oväntat, Roddy har den effekten på folk överlag. Den nye personen i Slough House från förra boken, J K Coe (nu har jag inte sett namnet skrivet så jag chansar på stavning) upptäcker att mordförsöken på Roddy tillsammans med en rad till synes orelaterade terrordåd blir en större plan, och en politiker kommer att dö. Det blir naturligtvis en förskräcklig röra, vilket det brukar bli när Slough House är inblandat i saken.

Vad tycker jag? Jag upptäckte att Mick Herron är född i Newcastle, så det blir en sån där oväntat smidig övergång från de två böckerna av Trevor Wood som jag läste innan, som utspelade sig i Newcastle. Det verkar dessutom som om det bara är de två första böckerna i den här serien som kommer att komma på svenska. Inga spår av vidare översättningar. Den ljudbokstjänst jag har verkar inte heller återfå serien, förutom del 6, som faktiskt finns. Nå, nu har Youtube försett mig med både del fyra och del fem, så nu kan jag återgå till att vara ordentlig och lyssna på den delen från ljudbokstjänsten.
Och vad jag kan säga är att jag fortfarande gillar att läsa om aviga och motvilliga personer, även om Jackson Lamb, chefen på Slough House, är lite för mycket även för mig. Fast det är ju meningen man ska tycka så. Och när skådespelet i boken är slut, har personerna i Slough House genomfört mer eller mindre det som behöver göras, om än helt utan fanfarer och finess. Tja, Jackson Lamb och hans intriger har onekligen en hel del finess förstås.

Utmaningar: Ett tillägg till det jag skrev om boken kommer här- det finns tydligen en tv-serie, Slow Horses, som bygger på böckerna om Slough House. Jag har inte sett serien, men eftersom det i Helmetutmaningen finns en punkt som lyder ”det har gjorts en tv-serie om boken” så kan den här boken få den platsen i utmaningen. 25/50, hälften avklarat och vi kommer snart till ett halvår. Tyvärr är väl alla ”lätta” punkter i utmaningen nu avklarade, så det går kanske inte lika enkelt i fortsättningen.

En reaktion på ”London rules

Lämna en kommentar