Tunneln

Vilken bok? Tunneln av Anna Woltz.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Land: Nederländerna.

Vad handlar boken om? Det är London, året är september 1940. Ella och hennes lillebror står och köar till tunnelbanestationen där de ska vara över natten i skydd för bomberna. En pojke, Jay, ser dem och ger dem ett förslag om hur de ska tjäna lite pengar på att sälja skyddsrumsplatser. Ella är inte intresserad, men Jay fortsätter att dyka upp i alla möjliga sammanhang. Dessutom stöter de på Quinn, en rik flicka som har rymt med familjejuvelerna, iklädd familjens stallpojkes byxor.

Vad tycker jag? Anna Woltz skriver fenomenala ungdomsböcker, det är vad jag tycker. Den här är inget undantag. Som vuxen person kan jag tycka att slutet blev lite tillrättalagt, men överlag så väjer Anna Woltz inte för sorgligheter i boken, och jag inser att slutet nog antagligen passar målgruppen. Vidare tycker jag ni ska läsa vilken som helst bok av Anna Woltz om ni stöter på en. Och ni ska definitivt ge böckerna åt ungdomar i er närhet att läsa.

Lämna en kommentar