Fem en fredag: finanser

Nu har väl alla väntat på vad en ex-bankanställd ska ha att säga om dagens fem frågor som ska handla om finanser.. men jag har egentligen släppt alla tankar på bank och finans. Jag ska ändå svara på dagens frågor.

Vad anser du är ditt senaste stora köp?

Det är nog resan till bokmässan i Göteborg med hotell och inträdesbiljett.

Vad hoppas du spendera pengar på inom närmaste tiden?

Det är ju sällan man HOPPAS spendera pengar. Jag vet att jag behöver ett eller två par nya byxor att ha på jobbet, och det finns en chans att det blir klädshopping nu i helgen. Men jag är inte sån att jag egentligen gillar att spendera mina pengar på kläder, så jag kan inte säga att jag direkt hoppas på det. Kanske jag kan säga att jag hoppas jag hittar byxor jag gillar, och helst skulle dom dessutom ha en annan färg än svart.

När avstod du senast från att köpa något?

Alltså, om folk skulle förstå hur återhållsam jag egentligen är när jag handlar böcker. Andra människor tenderar bara att se hur många olästa böcker jag har och tro att det betyder att jag inte alls behöver nya böcker.

När ångrade du senast ett köp?

Fördelen med att försöka leva på en bibliotekarielön är att jag måste överväga alla inköp mycket noga. Och fördelen med det är då att man sällan ångrar sig när man tvingats fundera igenom sina inköp ordentligt. Med det sagt så finns det en klänning som jag köpte i vintras men som jag nog aldrig kommer att använda.

Vad sparar du till?

Till allt, egentligen. Jag har till exempel ett konto där jag sparar ihop till resor, om jag inte gjorde det skulle jag aldrig komma iväg på någon resa alls. Jag försöker ha en liten buffert. Jag har ett pensionssparande, även om det inte är stort. Så där i nära framtid så tror jag att det blir en resa någonstans dit där det är varmt och soligt i vinter, jag har så svårt att klara mig igenom vintern annars.

6 reaktioner på ”Fem en fredag: finanser

    1. Det var från semesterresan ifjol. I år tror jag man måste tänka noga efter vart man far, oroligheter mellan israeler och palestinier kan betyda att oron sprider sig också till Egypten, där den bilden är tagen.

  1. Paula Merio

    Då får vi ta varann i handen, jag jobbade på bank i tjugotalet år. Sen blev det ekonomijobb inom privatsektorn och sen skuttade jag över till eget företag med restaurang! Det låter toppen att komma iväg till soligare nejder, hoppas bara det är lugnt i världen, tycker just nu att hela världen är som en krutburk med krig och katastrofer. Kul när en bibliotekarie köper böcker, jag köper ju aldrig några, lånar dem bara på biblan. Betalade inte din arbetsgivare besök på bokmässan?

    1. Njaee- jag behövde inte ta ledigt och använda mina semesterdagar, men konstigt nog tyckte dom att två år i rad på bokmässan var lite mycket.

Lämna en kommentar