skillnad på mäns och kvinnors läsning, en helgfråga

Idag har Mia en intressant helgfråga.

Tror ni det skiljer på mäns och kvinnors läsning?

Det klara och tydliga svaret blir både ja och nej…

Jag börjar med att konstatera att det är större skillnad mellan individer än det är mellan kön.

Med det sagt så visst har jag sett några tendenser på jobbet. Pojkar och män läser oftare faktaböcker. Vi har till exempel en kundgrupp på biblioteket som jag döpt till ”lokalhistoriefarbröderna”. Det finns någon kvinna också i gruppen, men i stort sett är det män som gärna läser böcker om lokalhistoria. Somliga av dem är väldigt intresserade och ambitiösa och börjar forska i arkiv, gamla årgångar av lokaltidningen osv. om de märker att det inte finns något skrivet om det som de vill läsa om. En gång hade vi en skolklass på besök och en kille sa att helst läser han faktiskt om byn där han bor, men sådana böcker finns väl inte. Naturligtvis fanns det böcker åt honom och jag tänkte i mitt stilla sinne att han nog blir en ”lokalhistoriefarbror” med tiden..

Det är också lite fler män än kvinnor som läser (fakta)böcker om vinterkriget och fortsättningskriget. Det är inte heller exakt de samma personerna som ”lokalhistoriefarbröderna”.

Mina pojkar har varit sinsemellan lite olika som läsare. Den äldre läser mer och science fiction är en favoritgenre. Om den yngre läser är det nästan enbart faktaböcker. Han har läst om gamla bilar, till exempel, och om ekonomi. Den äldre läser också faktaböcker, då får det gärna handla om elektronik.

Jag undrar lite hur mycket marknadsföringen inverkar på vad kvinnor och män läser. Någon inverkan har den. Viss skönlitteratur marknadsförs mycket tydligt åt endera män eller kvinnor, och det har en viss inverkan på vem som läser. Men sen tycker jag att det jämnar ut sig lite bland storläsarna, de är ofta modiga och kan se förbi sånt som pärmbildens utseende. Feelgoodböcker är böcker som väldigt tydligt riktar in sig på kvinnor, men en bra feelgoodbok skulle nog passa alla läsare ibland.

5 reaktioner på ”skillnad på mäns och kvinnors läsning, en helgfråga

  1. Mia Eggimann

    Jag har sett ibland mina barn på fritids så läser tjejerna mer berättelseböcker och killar gärna fakta om djur eller bilar.

  2. Åsa

    Intressant det där om lokalhistoriefarbröder, det stämmer säkert. Åtminstone vad gäller faktaböcker tror jag. Romaner som väver in lokalhistoria kan nog vara mer oberoende?

Lämna en kommentar