fem en fredag: Om påsk

Elisamatilda har fem frågor om påsk idag, så där lagom aktuellt.

I din barndom brukade barnen på påsken, vadå?

Ganska traditionellt, klä ut sig till påskhäxor och gå runt till grannarna i hopp om att få lite godis i kaffepannan. Sedan finns det en tradition med påskbrasa som man bränner på lördag kväll, antingen bara en liten några grannar tillsammans, eller så en större för hela byn. Vid byns brasa brukade vara någon lek eller tävling, stövelkastningstävling tycker jag mig minnas att det var flera år. Dessutom fanns det små smällare av olika sorter, jag har för mig att någon sort kallades häxpipor. De smälldes flitigt kring påskbrasan. Men är det så att smällare inte finns mera? Det har i alla fall blivit mycket ovanligt med dem.

Ett fint påskpynt är?

I år har jag inget påskris, fast jag tycker det är fint. Annars är det mest narcisser eller påskliljor eller andra vårblommor jag pyntar med.

Kommer grannbarnen förbi för godis?

Inte numera, dom har blivit så stora. Men om det finns barn i lagom ålder så skulle dom komma, det tror jag.

Vad är något du tänker göra i påsk?

Skida! Vi är i fjällen igen denna påsk. Eller, jag har redan skidat så det är inte bara vad jag tänker göra, utan planerna är redan förverkligade.

Vad betyder påsken för dig?

Inte så mycket mer än några extra lediga dagar. Nu när vi har en stuga i fjällen blir det mer och mer så att påsk är lika med fjällpåsk, skidor och uteliv.

7 reaktioner på ”fem en fredag: Om påsk

  1. fina bilder. hoppas verkligen slippa snö i påsk! i förgår snöade det, men som tur är försvann den direkt. påsk i stugan vid havet är tradition. påsken innebär musik och påskliljor också. hoppas att du får en bra pås i fjällen!

  2. Godis i kaffepannan var nytt för mig, men en härlig tradition! Klart man ska ha godiset i kaffepannan om man tänker efter. Kankse får klura ut något gulligt kaffeplannepynt. Bra som loppisfynd tänker jag ☺️ Ha en trevlig påsk till fjälls!

  3. Violen

    Låter helt underbart med påskfirande i fjällen! Gillar inte snö så här års men i fjällvärlden är det förstås ok.
    Vilka vackra bilder du bjuder på!
    Glad Påsk!

  4. Låter toppen med uteliv i påsk i fjällen, det är ju bästa tiden där, förutom hösten med färgprakten. Vad mycket kul ni gjorde på påsken förr, så många traditioner har jag inte haft. God fortsättning

  5. Pingback: Fem en fredag v. 15: Antingen eller - elisamatilda.se

Lämna en kommentar